tag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post5518515797173143406..comments2019-06-06T12:26:47.689+02:00Comments on Stockholm 2.01: Slussen Plan B - en analysUnknownnoreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-11220675690776778222019-06-06T12:26:47.689+02:002019-06-06T12:26:47.689+02:00The Latest Cute Wallpapers for Free Download
The ...<a rel="nofollow">The Latest Cute Wallpapers for Free Download</a><br /><br /><a rel="nofollow">The Latest Cute Wallpapers for Free Download</a>Latest Seo Tips And Blogger Tips Trickshttps://www.blogger.com/profile/14783590429385895665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-69211200845805388862019-06-06T12:06:43.938+02:002019-06-06T12:06:43.938+02:00HD Wallpapers For Free Download 2019
HD Wallpaper...<a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a><br /><a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a><br /><a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a>Latest Seo Tips And Blogger Tips Trickshttps://www.blogger.com/profile/14783590429385895665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-50014135821918492082017-07-29T14:35:05.700+02:002017-07-29T14:35:05.700+02:00Animals Squirrel ( Khiskoli) Photos images<a href="http://animalsbirds.com/animals-squirrel-khiskoli-photos-backgrounds-hd-wallpapers/" rel="nofollow">Animals Squirrel ( Khiskoli) Photos images</a>animalsbirdshttps://www.blogger.com/profile/12671455741996608676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-84997567474727158542013-03-18T18:55:44.116+01:002013-03-18T18:55:44.116+01:00Och så svarar en som knappast vill diskutera sakfr...Och så svarar en som knappast vill diskutera sakfrågan?Niklashttps://www.blogger.com/profile/01852241452614078171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-7624361543756191622013-03-16T21:28:18.359+01:002013-03-16T21:28:18.359+01:00"känner jag att foten måste sättas ner" ..."känner jag att foten måste sättas ner" - alltid tyckt att det funnits en viss komik över dig Herbert, fortsätt så, så blir det bra ska du se :-)<br />Peter FriskPeter Friskhttps://www.blogger.com/profile/07331969724911612997noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-90413230860803488732013-01-29T18:04:40.356+01:002013-01-29T18:04:40.356+01:00Keep up the good work! Svårt att debattera mot det...Keep up the good work! Svårt att debattera mot detta - Tycker nästan synd om motståndarna =) Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-79606626586955138802013-01-20T17:34:09.123+01:002013-01-20T17:34:09.123+01:00Det handlar inte om "feghet" utan om att...Det handlar inte om "feghet" utan om att jag, vis av egen och andras erfarenhet, inte vill ha en massa skit i mitt privatliv från diverse "modiga" individer som saknar förmåga att skilja på sak och person. Jag skulle uppskatta om du respekterar det.<br /><br />Du får gärna visa var jag ska ha uppträtt "raljerande, nedlåtande och ironiskt utan att ha täckning för mina tillrättavisningar". Det tror jag inte jag gjort någon gång, åtminstone inte utan att ha blivit uppträdd så mot själv först. Kan du inte det så tycker jag vi lämnar den diskussionen.<br /><br />Om vi ska återgå till byggkostnadsfrågan så är det helt klart att Plan B:s kanaldel inte kan kosta mindre än Nya Slussens, eftersom de är exakt lika stora och ligger på samma plats. Det handlar om ganska stora volymer som måste grävas bort och ganska omfattande kulvertkonstruktioner som måste uppföras innan brobygget ens kan sätta igång, och jag kan inte se hur det skulle kunna ske snabbare med Plan B-lösningen. Snarare tar det längre tid eftersom kulvertarna måste byggas starka nog att bära upp dubbla gatubroar. <br /><br />En komplicerande faktor med Plan B är att man måste bygga runt Polhemsslussen, som ska bevaras mitt i konstruktionen. En annan fördyrande faktor är att Plan B även innebär väsentligt större nya installationer i Södertälje kanal. De kostnaderna nämner man inte i kalkylen.<br /><br />Att spränga ut en ny biljetthall, lika stor som den befintliga, direkt under T-stationen vid Ryssgården blir ingen enkel och billig affär heller. Om du läser artikeln ovan så ser du att utöver själva byggkostnaden, som kräver en stor platsbyggd brokonstruktion som bär upp stationen, så beräknar SL kostnaden för ersättningstrafik under ett år till 1-2 miljarder i 2009 års priser. <br /><br />Så är Plan B:s hål i Katarinavägen både större och djupare, vilket sannolikt innebär längre byggtid och större olägenheter. Dessutom vill man spränga bort bergväggen mellan t-banan och gallerian, vilket även det leder till avstängningar och högre byggkostnader. <br />Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-46882627836935696792013-01-20T16:31:00.471+01:002013-01-20T16:31:00.471+01:00Exakt vilka kostnader som uppstår vid olika lösnin...Exakt vilka kostnader som uppstår vid olika lösningar är förstås svårt att att uttala sig om, i all synnerhet som de officiella beräkningarna är skandalöst dåliga och direkt vilseledande.<br />Klart är dock att plan B blir ofantligt mycket billigare än det majoriteten i fullmäktige f n förordar. Det blir åtskilliga miljarder över vilket kan användas till att snabbygga t-bana till Nacka vilket vore klokt. Nuvarande majoritetsförslag innebär en dålig lösning till hög kostnad. Det är direkt ekonomiskt oansvarigt.<br /> I ditt fall är det ingen skillnad mellan att uppträda under pseudonym och att vara anonym.<br />Jag har läst dina inlägg på olika bloggar. Du är utan tvivel påläst, men mot dina meningsmotståndare uppträder du ofta raljerande, nedlåtande och ironiskt utan att ha täckning för dina tillrättavisningar.<br />Visst i en debatt måste man tåla en del. De som du försåtligt angriper uppträder dock ärligt och öppet under eget namn. Det gör inte du, utan du döljer dig fegt bakom anonymitetens täckmantel. Det inger inte förtroende. Tvärtom...<br /><br />Martin Lindblomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-55705592402729472472013-01-20T14:38:23.795+01:002013-01-20T14:38:23.795+01:00Jag är inte anonym, Martin Lindblom, utan jag anvä...Jag är inte anonym, Martin Lindblom, utan jag använder en pseudonym. Det är ganska stor skillnad.<br /><br />Jag ska förtydliga det jag skrev om byggkostnaden. Hade Plan B nöjt sig med att återuppföra nuvarande anläggning så hade det ganska säkert blivit billigare än Nya Slussen. Nu innehåller deras plan ett antal ganska omfattande extramoment som de "glömt bort" i sin kostnadsberäkning och som mycket väl kan komma att kosta åtskilliga miljarder. Lägger man på dessa miljarder så går byggkostnadspoängen från "trolig" till "möjlig".<br /><br />Byggtiden är också underskattad, och det är talande att man tror att det inte skulle behövas någon ny planprocess, eller ens att den skulle bli kortare än för en hypotetisk modifierad Nya Slussen där våningsantalet sänkts på byggnaden framför Glashuset. Det kan man göra genom att ändra en siffra på plankartan. Vill staden ta strid för husen så går det också att bryta ut den delen av planen och sätta igång med resten, för resten har gått igenom alla instanser. <br /><br />Det sannolika är också att Mark- och Miljööverdomstolen upphäver den lokala Mark- och Miljödomstolens beslut att husen inte får skymma utsikten från kontorsbyggnaden, eller att staden gör upp i godo med fastighetsägaren. Kanske genom att denne får rätt att bygga till ett par våningar på Glashuset?Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-82724871770235047792013-01-20T13:16:09.277+01:002013-01-20T13:16:09.277+01:00Herbert Tingesten. I dina sammanfattande slutsatse...Herbert Tingesten. I dina sammanfattande slutsatser glömmer du bort att du själv i din inledning angett att plan B blir betydligt billigare och går att genomföra snabbare (dvs flera års kortare trafikkaos i Stockholm). Men dessa högst väsentliga fördelar bortser du ifrån.<br /><br />För övrigt anser jag att personer som framträder under anonymitetens fega täckmantel inte är trovärdiga.<br /><br />Martin LindblomMartin Lindblomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-31681979338964881602013-01-19T15:52:09.015+01:002013-01-19T15:52:09.015+01:00Jag tvivlar inte alls på att det var en välgjord p...Jag tvivlar inte alls på att det var en välgjord presentation som har övertygat både dig och många andra. Men man ska komma ihåg att det handlar om en insäljningskampanj. Gissar att de inte nämnde ett enda av de många felen som du kan läsa om här ovan.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-83530559259532981692013-01-18T20:38:15.151+01:002013-01-18T20:38:15.151+01:00"En vevgrammofon med bluetooth." Underba..."En vevgrammofon med bluetooth." Underbart.Mmmkaynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-80893453716443650932013-01-16T23:10:34.701+01:002013-01-16T23:10:34.701+01:00Men jag bor i Nacka och har nästan inget annat alt...Men jag bor i Nacka och har nästan inget annat alternativ att ta mig till stan än via Slussen. Plan B presenterades utmärkt på biblioteket i Forum. Hjälp detta alternativ!<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-7768592130529126172013-01-16T18:38:22.300+01:002013-01-16T18:38:22.300+01:00Tja, ett X kan vara på kvartersmark och kvartersma...Tja, ett X kan vara på kvartersmark och kvartersmark kan vara allmänt tillgänglig. Lennart Klaesson är antagligen inte helt hemma på hur detaljplaner funkar, alternativt så försöker han vilseleda mindre kunniga. En alltför vanlig taktik som vanligtvis kombineras med att framställa kommunala tjänstemän som antingen oärliga eller inkompetenta. Jag tycker faktiskt att det är lite obeghagligt, även om jag varken bor i Stockholm eller bryr mig speciellt mycket om slussen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-84323623291946398942013-01-15T22:03:52.696+01:002013-01-15T22:03:52.696+01:00fantastiskt välskrivet och underbyggt! tack för en...fantastiskt välskrivet och underbyggt! tack för en strålande insats för stadens invånare!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-80200211882579594352013-01-15T11:06:30.901+01:002013-01-15T11:06:30.901+01:00Tja, tid... det får man ta sig. Den här artikeln t...Tja, tid... det får man ta sig. Den här artikeln tog ca 1 vecka att researcha, illustrera och skriva. Mitt engagemang bottnar nog mest i en sanningslidelse, för det irriterar mig något enormt att så mycket desinformation och rena lögner får stå oemotsagda. Journalister gör inte ens en elementär faktakoll när de om och om igen ger utrymme åt personer som Klaesson, Edsjö, Murray och Hamrin, och det är klart att de då känner mindre och mindre press på sig att hålla sig till sanningen. I de flesta andra länder skulle nog en sakkunnig som presenterar ett rent uppdiktat expertutlåtande för sin uppdragsgivare i syfte att driva en privat agenda åtalas, men Klaesson vet att han tryggt kan göra så i Sverige, för i Sverige kan en expert aldrig göra fel.<br /><br />Den här effekten märks speciellt i Slussenfrågan, men är väldigt tydlig i hela stadsbyggnadsdebatten. Många i övrigt säkert mycket yrkesskickliga och omdömesgilla personer släpper alla hämningar och börjar blåljuga när deras älskade status quo är hotat, och eftersom svensk opinion och svenska beslutsfattare blint tror på "auktoriteter" så är det stor risk att vi får dåliga beslut som inte vilar på objektiv faktagrund. Som ansvarskännande medborgare känner jag att foten måste sättas ner.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-30186233168554524062013-01-15T10:18:47.946+01:002013-01-15T10:18:47.946+01:00Vem är du Tingesten, och hur har du tid till att j...Vem är du Tingesten, och hur har du tid till att jobba så omfattande ideellt? Kan du inte skriva några rader om dig själv på bloggen, det vore roligt att få höra bakgrundshistorien till ditt engagemang. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-75211982902035206922013-01-14T22:49:09.416+01:002013-01-14T22:49:09.416+01:00Det får du fråga Lennart Klaesson om - för enligt ...Det får du fråga Lennart Klaesson om - för enligt honom är Nya Slussens hissar "inte ett godtagbart alternativ" just för att de ligger "på kvartersmark". Eller låg, tills man satte dit ett förtydligande "X" som indikerar det som alla utom Klaesson förstod från första början, att gången mellan huvudentrén och bussterminalen är tänkt som allmän plats. <br /><br />Det är inte lika lätt för honom att göra samma sak eftersom han av okänd anledning har lagt de flesta av sina hissar inne i lokaler som helt uppenbart inte är allmän plats, om inte staden tar på sig att driva verksamheterna.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-44984024041561281512013-01-14T20:48:17.130+01:002013-01-14T20:48:17.130+01:00Förstår inte varför det skulle vara ett problem me...Förstår inte varför det skulle vara ett problem med att hissarna ligger på kvartersmark. Det går att lösa i planbestämmelserna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-33267468454189288422013-01-14T16:57:34.188+01:002013-01-14T16:57:34.188+01:00Stort tack för denna uttömmande, och välbehövliga,...Stort tack för denna uttömmande, och välbehövliga, granskning!Erik Hamreforsnoreply@blogger.com