tag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.comments2019-06-06T12:26:47.689+02:00Stockholm 2.01Unknownnoreply@blogger.comBlogger155125tag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-11220675690776778222019-06-06T12:26:47.689+02:002019-06-06T12:26:47.689+02:00The Latest Cute Wallpapers for Free Download
The ...<a rel="nofollow">The Latest Cute Wallpapers for Free Download</a><br /><br /><a rel="nofollow">The Latest Cute Wallpapers for Free Download</a>Latest Seo Tips And Blogger Tips Trickshttps://www.blogger.com/profile/14783590429385895665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-69211200845805388862019-06-06T12:06:43.938+02:002019-06-06T12:06:43.938+02:00HD Wallpapers For Free Download 2019
HD Wallpaper...<a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a><br /><a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a><br /><a href="http://yogauk.org/" rel="nofollow"> HD Wallpapers For Free Download 2019</a>Latest Seo Tips And Blogger Tips Trickshttps://www.blogger.com/profile/14783590429385895665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-11190633911473215512017-11-01T15:12:04.455+01:002017-11-01T15:12:04.455+01:00Thank you for this great information. I am not fro...Thank you for this great information. I am not from Stockholm but am an architecture student and have become very interested in the Slussen project. I am struggling to find drawings of the 'original' Slussen before any of the works began, particularly section drawings, and I was hoping you could direct me to somewhere I could find some? Any help would be much appreciated!Holly_Campbellhttps://www.blogger.com/profile/17376325619938204919noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-50014135821918492082017-07-29T14:35:05.700+02:002017-07-29T14:35:05.700+02:00Animals Squirrel ( Khiskoli) Photos images<a href="http://animalsbirds.com/animals-squirrel-khiskoli-photos-backgrounds-hd-wallpapers/" rel="nofollow">Animals Squirrel ( Khiskoli) Photos images</a>animalsbirdshttps://www.blogger.com/profile/12671455741996608676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-59224721406360814172016-01-01T17:54:09.096+01:002016-01-01T17:54:09.096+01:00Tack för denna stora genomgång av en massa olika b...Tack för denna stora genomgång av en massa olika bilder. MEN - det ni anför stämmer inte. Se bild från Foster med vy söderut. Vad är det för minihus i fjärran till vänster? Jo, de stora husen som enligt er genomgång ligger utanför bild. Lika fel är det till höger, där husen smälter ihop med befintliga hus på ett konstigt och fullständigt omöjligt sätt. Det är helt uppåt väggarna helt enkelt. Janhttps://www.blogger.com/profile/09818031898128850162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-82748542211482572042016-01-01T17:53:35.653+01:002016-01-01T17:53:35.653+01:00Tack för denna stora genomgång av en massa olika b...Tack för denna stora genomgång av en massa olika bilder. MEN - det ni anför stämmer inte. Se bild från Foster med vy söderut. Vad är det för minihus i fjärran till vänster? Jo, de stora husen som enligt er genomgång ligger utanför bild. Lika fel är det till höger, där husen smälter ihop med befintliga hus på ett konstigt och fullständigt omöjligt sätt. Det är helt uppåt väggarna helt enkelt. Janhttps://www.blogger.com/profile/09818031898128850162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-58289706688841802862013-12-24T12:43:27.849+01:002013-12-24T12:43:27.849+01:00Det är trist att Slussen B-aktivisterna fortsätter...Det är trist att Slussen B-aktivisterna fortsätter att agera rättshaverister oavsett vad som faktiskt har beslutats med parlamentarisk majoritet. Det är också synd att Tomas Rudin sällat sig till dem, kanske av populistiska skäl. Men ändå; jag känner åtminstone tre av upphovsmännen bakom alternativ B. Det finns ingen anledning att misstänkliggöra dem för att vara ute efter konsultarvoden. De tror nog på dumheterna i förslaget.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-34094903101743899622013-10-30T14:20:07.254+01:002013-10-30T14:20:07.254+01:00Hej, här sent svar:
Ja, det är en myt. Det finns ...Hej, här sent svar: <br />Ja, det är en myt. Det finns mängder av belägg för det. Ingenjörer och betongexperter förklarar att det skulle gå utmärkt att renovera Slussen. Trafikplanerare visar hur framtidens trafikbehov täcks bäst av den nuvarande trafikmaskinen. Grundläggningsexperter visar hur avgränsade de av staden så populariserade sättningarna är. "Slussen sjunker i leran..." Med mera. Janhttps://www.blogger.com/profile/09818031898128850162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-90732174862127901922013-09-24T22:20:11.472+02:002013-09-24T22:20:11.472+02:00http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/odemokratisk...http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/odemokratiskt-tigande-om-slussen_8547540.svd<br /><br />Nu kör dom på med fler lögnerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-52123786415780040032013-08-01T23:21:40.353+02:002013-08-01T23:21:40.353+02:00Fast varför är det en fördel med mer geografisk sp...Fast varför är det en fördel med mer geografisk spridning på uppgångarna? Det blir ju inte närmare till perrongen för någon, men längre för de som befinner sej på jordytan emellan uppgångarna. mvh Peter AdlerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-43019002729290162322013-06-15T17:56:04.125+02:002013-06-15T17:56:04.125+02:00Skalan spelar förstås ingen roll för lutningen. Oc...Skalan spelar förstås ingen roll för lutningen. Och lycka till med att komma upp till Slussterrassen utan att först passera brodelen med sjuprocentslutningen...<br /><br />Bra att du har noterat att nya bron är delad i tre separata broar, med en nedsänkt del i mitten. Jag håller inte med dig om att bullret från den delen kommer att höras mer än om den inte var nedsänkt, dvs som idag. Gå över kommer man att kunna göra utan några backar överhuvudtaget, på en 100% horisontell yta tack vare de två nya broarna i kajplanet.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-43634583970518902022013-06-15T12:49:36.523+02:002013-06-15T12:49:36.523+02:00De jämförande sektionsritningarna skiljer sig ca. ...De jämförande sektionsritningarna skiljer sig ca. 15% i skala har jag upptäckt, så jag får ändra till 3/4 fots stigningsdifferens över 140 meter... <br /><br />Men det intressanta är ju att idag är man inte hänvisad till en bilbro, utan kan exempelvis gå/rulla över Slussterrassen och Blå bodarna vilka är närmast helt horisontella ytor och erbjuder en ojämförligt mycket bättre och stillsammare miljö än den uppe på den planerade 8-filiga bilbron med sitt dånande vägschakt i mitten.Tera Peutennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-81500824895870615112013-06-11T00:05:16.672+02:002013-06-11T00:05:16.672+02:00Hej Sofie!
Visst förekommer det att mindre nogrä...Hej Sofie! <br /><br />Visst förekommer det att mindre nogräknade meningsmotståndare försöker misskreditera mig genom att skriva stolligheter i mitt namn, men de går alltid att känna igen på sättet att skriva. Jag brukar få dem raderade när jag ser dem, men jag kan ha missat något. Du får gärna vara specifik om det är någon speciell text du vill ha identifierad.<br /><br />Nätverket Yimby (som jag själv ingår i) hör till dem som har verkat för en monumentaltrappa i stället för dagens stup. Jag känner inte till någon som gjort det bland ombyggnadsmotståndarna, men det kan kanske ha förekommit.<br /><br />Kurvorna i dagens Slussen är inte speciellt art deco-iga i mitt tycke, om du menar bilramperna. De rundade byggnadshörnen på några ställen (t ex KF-huset) skulle man väl hjälpligt kunna klassa som Streamline Moderne, speciellt där de samspelar med de stora glasblocksfönstren. Delar av Blå gången kan nog ha fört tankarna lite åt art deco-hållet också, speciellt när glasblockskupolen ännu var genomskinlig och neondekorationerna fanns kvar. Men det är nog talande att du inte hittar så mycket skrivet om de influenserna, för de är väldigt vaga. Vill man se renlärig art deco i Stockholm (något som saknas nästan helt) så är det bättre att bygga något helt nytt i neo-art decostil.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-62256126530541033642013-06-10T23:47:03.434+02:002013-06-10T23:47:03.434+02:00Tera P: Puckeln på 7% "kompenseras" inte...Tera P: Puckeln på 7% "kompenseras" inte av svagare lutningar i andra delar av anläggningen, för med det sättet att räkna skulle ju en bro kunna vara hur brant som helst så länge den följs av en mindre brant backe. <br /><br />Poängen är att "tillgänglighetsexperterna" Eva Björklund och Lennart Klaesson (som båda har tagit klar ställning mot Nya Slussen och därför borde ha förklarat sig jäviga) medvetet har gått ut med gravt felaktiga siffror för att vilseleda beslutsfattare och allmänhet. Eller kan du, ens med 50 decimaler, hitta någon plats där nya bron skulle luta 5,7% och gamla så lite som 4%?Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-7784417945546278482013-05-30T12:10:58.491+02:002013-05-30T12:10:58.491+02:00Hej!
"Monumentaltrappa" trodde jag var ...Hej!<br /><br />"Monumentaltrappa" trodde jag var ett skällsord bland dem som inte gillade nya Slussen, men det är trevligt att i alla fall du gillar trappan om nu nya Slussen genomförs. <br /><br />Jag vet inte om det är samma person som skriver under namnet Herbert Tingesten överallt. <br /><br />Men just de personerna som hånats av den pseudonymen är de som genom inlagor och protester fixat så det blev monumentaltrappa i stället för rena stup, även om de inte blev särskilt nöjda med det. <br /><br />Det jag ser att du alluderat på i bilderna tillsammans med texterna här (gällande Art Deco) är kurvorna i anläggningen. <br /><br />Jag håller med. Jag tycker när man ser Slussens linjer och jämför med affischer eller inredningsdetaljer i Art Deco- stilen att anläggningen är mycket Art Deco. <br /><br />Även "streamline moderne" som sägs vara en relaterad stil influerad av aerodynamik. http://en.wikipedia.org/wiki/Art_Deco<br /><br />Glaskupolen i blå gången är också ett element som kan sägas gå tillbaks både till art noveau och art deco. <br /><br />Och din kommentar om neonbelysningen stämmer ju också! I en restaurering kunde man återställa både den och glaskupolen. <br /><br />Då får Stockholm sin troligen enda art deco- anläggning återställd. Sofiehttp://www.slussen.menoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-56276431162680206352013-05-13T16:26:59.858+02:002013-05-13T16:26:59.858+02:00Jag tänker på ifall man tar något av dom mer reali...Jag tänker på ifall man tar något av dom mer realistiska förslagen, och sedan så förminskar man det medvetet till 80% av ursprunget, och ser om någon okritiskt nappar på det och hyllar förslaget? Då får man ju med alla saker som alla frågar efter, mindre broar, mer utsikt, mindre allt, och så får man bara lägga till att det är till för mellanstadiebarn då vuxna inte får plats.Danielnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-52575291904203349242013-05-05T17:36:16.211+02:002013-05-05T17:36:16.211+02:00Om man kontrollmäter i de här bilderna finner man ...Om man kontrollmäter i de här bilderna finner man att du använder ett par decimaler för mycket här o där. Skillnaden i stigning är endast 30 cm, inte 48 cm, som anges här, eller 2,3 promille om man vill uttrycka det i lutning. Eller helt omärkbar och därmed betydelselös om man vill uttrycka sig i klarspråk. Slussen är extremt omsorgsfullt designad för maximal annpassning till den aktuella topografin och på ett sådant sätt att alla trafikantslag kan ta sig fram enkelt och smidigt utan onödiga stopp eller omvägar, och med öppna vyer från de flesta positioner. Den något starkare lutningen i början av broarna (skall vara 7.0,inte 7,2) har med detta att göra och kompenseras mer än väl av svagare lutningar (även 'negativa') därefter. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon berörd trafikant, utöver författaren själv, skulle ha identifierat detta som något problematiskt.<br />En riktig höna måste jag tyvärr säga.Tera Peutennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-17403200162570760582013-04-27T21:46:59.178+02:002013-04-27T21:46:59.178+02:00Oslo Næringseiendom A/S heter förstås företaget oc...Oslo Næringseiendom A/S heter förstås företaget och inget annat.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-41935846111164278232013-04-27T21:35:39.785+02:002013-04-27T21:35:39.785+02:00Vet inte var Wolodarski tänkte sig hissarna, men i...Vet inte var Wolodarski tänkte sig hissarna, men i den högsta delen är väl ett lågoddstips. Varför det skulle ge "dålig hissekonomi" förstår jag inte, man sätter ju in hissar i varje trappuppgång i varje fyravåningshus.<br /><br />Skälet till att finansiären Oslo Næringsvesev A/S drog sig ur var helt enkelt att staden krävde ett orimligt högt pris för tomten. Det priset är säkerligen sänkt nu, men det hade man ju kunnat erbjuda norrmännen från början.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-84964958228398090452013-04-20T12:30:32.301+02:002013-04-20T12:30:32.301+02:00Tack för det! Kritiken baserar sig på ett annat do...Tack för det! Kritiken baserar sig på ett annat dokument som "Plan B" hade liggande ute tidigare, men de tycks ha dragit tillbaka det nu. Har tittat på det du länkar till och påståendena där verkar ännu mer lättsöndersmulade. Återkommer inom kort.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-71182230336939112552013-04-19T18:34:02.954+02:002013-04-19T18:34:02.954+02:00Klickbar LÄNK till Plan B' bemötande av din &q...Klickbar <a href="http://slussenplanb.nu/wp-content/uploads/2013/04/2013-04-15OsakligkritikmotSLUSSENplanB.pdf" rel="nofollow">LÄNK till Plan B' bemötande av din "analys".</a>Tera Peutennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-18267385063771232872013-04-19T18:26:28.110+02:002013-04-19T18:26:28.110+02:00Aliasman Tingesten, jag ger dig här en länk till d...Aliasman Tingesten, jag ger dig här en länk till det dokument som du, efter vad jag förstår, säger dig bemöta här. Orsaken är att jag hittar inte de citat du använder här. (Ej heller någon annanstans då jag googlar efter dem.) Det vore en stor fördel om du själv kunde länka till källan för det du kommenterar. <br />http://slussenplanb.nu/wp-content/uploads/2013/04/2013-04-15OsakligkritikmotSLUSSENplanB.pdfTera Peutennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-30160272170575644652013-04-18T20:14:00.287+02:002013-04-18T20:14:00.287+02:00Skoj har själv länge tänkt photoshoppa sthlm. Tyck...Skoj har själv länge tänkt photoshoppa sthlm. Tycker det är bra med isolerade skyskrapor till skillnad från isolerade förorter.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-12486546137248425132013-04-18T19:23:55.009+02:002013-04-18T19:23:55.009+02:00Långholmsgatan, vid Västerbrons södra landfäste. D...Långholmsgatan, vid Västerbrons södra landfäste. Det kraftiga telet förrycker perspektivet och jag blev själv förvånad att man kan se Årstabroarna därifrån.Herbert, Tingestenhttps://www.blogger.com/profile/16420303282632260329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2069478282723703212.post-10845573155598462252013-04-18T19:03:46.288+02:002013-04-18T19:03:46.288+02:00Snygga bilder! Men var är den tredje bilden tagen?...Snygga bilder! Men var är den tredje bilden tagen? Kan urskilja Årstabroarna men har ingen aning om vad gatan heter...Anonymousnoreply@blogger.com