tisdag 20 juli 2010

Det obyggda Stockholm - 2: Karl XII-bron




Ett av de historiskt möjliga alternativen till Centralbron: En kombinerad gatu-och järnvägsbro i Ringvägens förlängning genom Skinnarviksberget över Riddarfjärden till strax väster om Stadshuset där den kunnat ansluta till en förlängd Kungsgata. Hade den byggts under sent 1800-tal så hade den säkerligen försetts med en klaffbro modell Tower Bridge. Centralstationen hade hamnat längre norrut, ungefär vid Norra Bantorget.

Snabbskiss från Stadshuskajen idag.

2 kommentarer:

  1. Annars hade man väl, såvitt jag vet, tänkt sig att dra järnvägen över den ännu obebyggda tomten på Heleneborgsgatan mellan Varvsgatan och Eolsgatan. Alltså en smula längre västerut än på din skiss.

    Men förmodligen blev det för dyrt.

    Men måtte serien Det obyggda Stockholm fortsätta! Jag har länkat hit från http://www.alternativstad.nu/dokument/projekt.html

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Jag hade skam till sägandes tappat bort lösenordet till bloggen men efter lite deduktivt resonerande så har jag nu tillgång till den igen, och serien Det obyggda Stockholm fortsätter givetvis så småningom. Tonvikten är tänkt att ligga mer på fantasieggande alternativa verkligheter än på historisk korrekthet. Det som SF-folket kallar "sense of wonder" och som man även får mycket av på Alternativ Stad-sajten. Som nu är tillagd till bloggrullen!

    SvaraRadera